marți, 19 noiembrie 2013

Cum am (re)născut



Am publicat acum câteva zile pe Nașteri de poveste, site-ul Andreei, istoria nașterii Mariei. De atunci, unele amintiri s-au estompat deja, altele abia după mi le-am lămurit mai bine, pe unele pur și simplu nu le-am notat pentru că eram mereu contra-cronometru, scriam doar când dormea mica și-mi trebuiseră trei zile să redactez o pagină și ceva. L. îmi spunea că ar fi  vrut să insist mai mult pe pregătirea propriu-zisă pentru naștere. Partea aceea este scrisă, într-adevăr, mai succint. Dar cum să spui chiar tot ce a însemnat pentru mine pregătirea? A fost și pentru mine uimitor că am găsit puterea să mă exteriorizez și să scriu și ceea ce am scris. Da, au fost mult mai multe trăiri legate de perioada aceea, poate tocmai felul în care a venit Maria pe lume îmi face bucuria atât de constantă, de îndelungă.
            Pregătirile pentru naștere au însemnat, în esență, o confruntare cu mine însămi, cu propriile spaime, preconcepții, cu informații mai mult sau mai puțin reale pe care le aveam în bagaj, cu traumele care au făcut de-a lungul timpului din mine un om timid, terifiat, trăind mereu cu grija că nu-i mai este și lui bine, că i se pot  întâmpla nu știu ce nenorociri.
            Ca și cum încercarea aceasta nu trebuia să fie una foarte simplă, ca și cum era necesar să beau paharul până la fund, peste grija mea de a mă focaliza pe naștere s-a suprapus grija pentru tata, care își trăia ultimele zile, pentru mama, care oscila între resemnare și curajul de a lupta până la capăt, pentru situația noastră financiară zguduită (destul de ușor, ce-i drept) de accidentul de mașină avut cu doar două săptămâni înainte de a se naște Maria. Dar pe cât de amărâtă eram de ce părea rău în viața noastră atunci, pe atât de uimită eram când sesizam că lucrurile se așează, blând, în așa fel încât drama să nu fie una imensă, suferința să se estompeze în bucurie.
            Mi s-a spus să nu plec la drum în nouă luni, dar voiam să-l văd pe tata până să se stingă, pentru el și pentru mine. Voiam să știe cât l-am iubit și cât l-am așteptat să ajungă acasă, să fie acolo pentru noi, în ciuda slăbiciunilor lui. Am reușit să i-o spun la telefon, înainte de a intra în operație și-am plâns în timp ce-mi vorbea și el plângând. Cred că în preajma morții oamenii văd mai clar și ceea ce, poate, n-au văzut nicicând.
            M-am rugat, atunci, să nu-l ia Dumnezeu, să-i mai dea zile, să pot naște fără durerea de a-l fi pierdut. Și s-a întâmplat atunci o minune. Organismul lui obosit de boală a găsit resurse să mai lupte, să supraviețuiască unei operații despre care medicii spuneau că are 1-2 % șanse de reușită. Am sperat să fie Maria suficient de mare când se va pregăti pentru călătoria finală și să ajung acasă, să-l mai văd, să-mi iau rămas-bun. Nu a fost așa. A așteptat două săptămâni și s-a stins. Nu cred că-și mai dorea să trăiască. Prea multă boală, prea mult chin. Cred că pentru el a fost mai bine că a trecut în lumea aceea pe care ne-o imaginăm mai bună, cu pace și odihnă a sufletului.
            Mașina lovită în accident a fost un alt motiv de stres. În primul rând pentru că țineam la ea mult. Este Alma noastră, botezată, sfințită la mânăstire, cumpărată cu mari eforturi (care vor continua pentru ani buni) când eram însărcinată cu Matei. Adică acum patru ani și jumătate. Poate că țineam la ea, un obiect, totuși, prea mult. Acum stă, însă, frumoasă în fața blocului, reparată, amintindu-mi de încercarea aceea prin care am trecut ca prin urechile acului. Am vrut să iasă după reparații impecabilă, ca și când aș fi vrut să șterg cu buretele ceea ce a fost urât. Dar rămân trăiri pe care nu aș vrea să le uit pentru nimic în lume. Recunoștința pentru că a fost un incident minor și am scăpat teferi toți patru. Uimirea că am văzut, cu patru-cinci zile înainte, în vis, mașina lovită (exact partea din față, cum s-a și întâmplat). Chiar dacă mi s-a părut doar un vis simbolic, am insistat să mergem cu viteza mai mică, că nu se știe niciodată (un spiriduș mă întreabă dacă nu mi-am sugestionat soțul să facă accident. Și el și eu zicem că nu. Dar știu că l-am stresat să ajungem la timp la spital.)
            Rămâne relația de prietenie pe care am stabilit-o cu medicul care era de gardă când am ajuns la spital, după accident, medic care a ajutat-o pe Maria să mai stea două săptămâni în burtică și să se nască, sănătoasă, la 38 de săptîmâni. Abia mult mai târziu am realizat că, dacă nu era accidentul, nu aș fi cunoscut-o pe doctorița B, nu aș fi avut atât de multă încredere în ea, nu aș fi îndrăznit să-i vorbesc despre ceea ce simțeam și, foarte posibil, n-aș fi reușit să nasc așa cum îmi doream (din poveștile altor mămici aveam despre ea o altă imagine, de om dur, ostil nașterii naturale după cezariană, care nu m-ar fi ajutat deloc). Aș fi perceput nașterea ca pe o altă traumă și nu ca pe o eliberare de vechile temeri.
            Dacă m-ar întreba acum cineva cum m-am pregătit pentru această altă etapă a existenței mele ar trebui să spun, sincer, că am încercat să învăț cât mai multe despre mine, să dărâm din cărămizile zidite în jurul meu, să văd lumea așa cum este ea, nu cum mi s-a spus și am crezut că este. Am încercat să mă maturizez, să trăiesc cu mai mult curaj și bunele și relele, să văd sensul întămplărilor, chiar și atunci când par că nu duc niciunde. Și am încercat să mă rog, chiar dacă mie mi se aplică perfect sintagma Cred, Doamne, ajută necredinței mele.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu